LinkedIn samenvatting schrijven met AI

voorbeeld LinkedIn samenvatting maken met ai
De samenvatting is een belangrijk en veel gelezen onderdeel van een LinkedIn profiel. Hiermee introduceer je jezelf en breng je over wat je kunt en wat je wil. Bij het schrijven van de samenvatting kun je AI als generator gebruiken. Met ChatGPT of Google Bard maak je snel een of meerdere concepten die je als basis kunt gebruiken voor een uitstekende LinkedIn samenvatting.


Wat is de samenvatting van een LinkedIn profiel?
De samenvatting is een korte tekst waarin je jezelf voorstelt aan potentiële werkgevers, klanten of contacten. Hierin kun je ook iets laten zien van je persoonlijkheid, vaardigheden en interesses. Met een goed geschreven samenvatting vergroot je je zichtbaarheid op het platform, en door gebruik te maken van relevante zoekwoorden kun je ook je vindbaarheid verbeteren. Een goede LinkedIn samenvatting helpt je om op te vallen, een goede indruk te maken en contacten te leggen.

stap 1: Instructie voor de chatbot

Om de chatbot aan het werk te zetten maak je een korte opdracht met belangrijke gegevens. Je begint met: "Schrijf een LinkedIn samenvatting voor... "
    Verwerk deze gegevens in de instructie:
  1. Wat wil je bereiken? Een baan, klanten of je netwerk vergroten? Zet dat er in.
  2. Functie, opleiding, werkervaring. Zorg dat de namen van bedrijven en opleidingsinstituten correct zijn gespeld.
  3. Geef een voorbeeld van iets wat je hebt gedaan.
  4. Vermeld iets over je persoonlijkheid, vaardigheden, interesses of visie.
  5. Bedenk trefwoorden die iemand zou kunnen gebruiken die op zoek is naar een persoon met jouw vaardigheden. Kijk of deze zoekwoorden in de omschrijving staan.
linkedin samenvatting generator

 

stap 2: LinkedIn samenvatting genereren met ChatGPT

  1. Open de edge browser Edge browser.
  2. Ga naar Bing en kies Nu chatten.
  3. Zet de gespreksstijl op creatiever.
  4. Linkedin samenvatting schrijven met chatbot
  5. Kopieer je instructie en plak deze in het venster bij Vraag me alles wat u wilt.
  6. Druk op het paarse pijltje, en wacht tot de tekst is aangemaakt.
voorbeeld LinkedIn samenvatting student

stap 2: LinkedIn samenvatting genereren met Google Bard

  1. Open de edge browserChrome browser.
  2. Ga naar Google Bard en kies Nu chatten.
  3. Kopieer je instructie en plak deze in het venster bij Voer hier je prompt in.
  4. Druk op het pijltje.
  5. Bard maakt een concept aan. Druk op Andere concepten bekijken om 3 concepten te zien.
voorbeeld LinkedIn samenvatting onderwijs

stap 3: voorbeelden bewerken en controleren

  1. Lees de concepten kritisch door en vraag je af of de stijl bij jou past. Moet het zakelijker of juist informeler, langer of korter? Bij de chatbots kun je een tekst laten herschrijven door opdrachten te geven, zoals: maak deze tekst formeler en korter.
  2. Kopieer je concept naar een tekstprogramma. Zorg dat de feiten gaan kloppen met jouw loopbaan en persoon: verbeter onjuiste informatie, of haal het weg, en voeg zonodig persoonlijke details toe.
  3. Loop de tekst nogmaals zin voor zin na om te controleren of alles 100% juist is.
  4. Kopieer de herschreven tekst naar het invulvenster van de chatbot. Typ ervoor: Corrigeer deze tekst:
  5. De tekst wordt nagekeken op spelling, grammatica, interpunctie en missende woorden.

stap 4: samenvatting toevoegen op LinkedIn

  1. Ga naar LinkedIn en klik op Ik > Profiel weergeven.
  2. Blader bij Suggesties voor u naar Samenvatting toevoegen.
  3. linkedin samenvatting schrijven
  4. Als je al een samenvatting hebt scroll je naar het blok Info. Klik op het potlood-icoon.
  5. Plak je tekst in het venster en klik op Opslaan.
  6. De samenvatting is standaard alleen zichtbaar voor mensen die zijn aangemeld bij LinkedIn.

Kijk voor meer tips voor het verbeteren van je LinkedIn profiel op: LinkedIn profiel maken