Twitter hashtags gebruiken

twitter hashtags
Woorden met een hekje ervoor: ze zijn vaak te zien bij tv-programma's, festivals, advertenties en sportevenementen. Welke hashtags kun je gebruiken? Er zijn tools met voorbeelden, en suggesties voor populaire hashtags.
Wat is een hashtag?
Een hashtag is een woord in een Twitterbericht met een # (hekje) ervoor. Door een # te plaatsen voor "verkiezingen" maak je er een hashtag van: #verkiezingen. Waarom doen we dat? Omdat hashtags gemakkelijk te vinden - en te volgen - zijn door mensen die interesse hebben in een onderwerp. Daarom worden hashtags bijvoorbeeld gebruikt bij evenementen zoals festivals en congressen. TV programma's hebben hun vaste hashtags, waarop kijkers commentaar posten. Maar er ontstaan ook dagelijks nieuwe hashtags rond nieuws en trends. De populairste hashtags zijn trending topics: de onderwerpen waarover het meest wordt getwitterd. Twimmer biedt een actueel overzicht van Nederlandse trending topics.

Wat betekent die hashtag?
De betekenis van hashtags is niet altijd even duidelijk. Je moet maar net weten dat #dtv 'durf te vragen' betekent, en #feyaja voor 'Feyenoord/Ajax' staat. En elke dag duiken er weer nieuwe populaire hashtags op. De betekenis van populaire hashtage kun je opzoeken op: Tagdef.

Welke hashtags kan ik gebruiken?
Je gebruikt een hashtag als je iets over te melden hebt over een onderwerp. Je tweet wordt dan opgenomen in de Twitter conversatie over dat onderwerp, en wordt ook gezien door mensen die je niet kennen of volgen.

Voorbeelden van hashtags:
Onderwerpen: #zzp #diabetes #crisis
TV: #dwdd #zomergasten #journaal
Plaatsen: #amsterdam #nijmegen #india
Sport: #vitesse #tourdefrance #paardrijden
Activiteiten: #recept #netwerken #films
Vacatures: #vacature
Vragen stellen: #dtv (durf te vragen)

Populaire Twitter hashtags gebruiken
Hashtags zijn een goed hulpmiddel om je bereik op Twitter te vergroten. Met een hashtag wordt je tweet ook gezien door mensen die je nog niet volgen, wat nieuwe volgers kan opleveren. Strategisch kiezen van hashtags is belangrijk: een tweet met een weinig gebruikte hashtag wordt nauwelijks gezien, maar een populaire hashtag schiet vaak zijn doel voorbij, omdat je tweet verloren kan raken in een overvloed van berichten. Daarom is het aan te raden om een hashtag te kiezen die populair is, maar niet té populair. Om uit te zoeken welke hashtags voor jou het beste zijn kun je gebruik maken van de online hulpmiddelen RiteTag en Sopularity.

RiteTag
RiteTag geeft aan hoe populair een bepaalde hashtag is, en welke hashtags er nog meer in aanmerking komen bij dit onderwerp. Er wordt direct aangegeven of het verstandig is om een bepaalde hashtag te gebruiken. Je kunt ook achtergrondinformatie vinden, zoals een overzicht van de landen waar een hashtag veel wordt gebruikt.
Taal: Engels.

Sopularity
Deze website geeft suggesties voor hashtags: na het opgeven van je tweets wordt een lijst gegeven met relevante hashtags. Je ziet ook direct hoeveel karakters je hiervoor nog over hebt.
Taal: Engels.