Cyberpesten

vpn
Worden er nare berichten, foto's of filmpjes over jou verspreid via sociale media? Lees wat je kunt doen als jijzelf of je kind het slachtoffer is van cyberpesten.

Bij cyberpesten, of digitaal pesten, wordt het slachtoffer getreiterd via sociale media. Via Facebook, WhatsApp, Instagram, YouTube of Snapchat worden bijvoorbeeld nare foto's of filmpjes van het slachtoffer verspreid. Ook maken de pesters soms een haataccount aan met de naam van het slachtoffer of 'stelen' ze diens identiteit om vervelende berichten te plaatsen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden; helaas biedt deze donkere kant van sociale media nog veel meer mogelijkheden.

Het geniepige aan cyberpesten is dat het kan gebeuren zonder dat iemand de dader bezig ziet. Die zit immers veilig achter zijn eigen computer of telefoon. Het is de meest laffe manier van pesten, die niettemin grote gevolgen kan hebben voor het slachtoffer. Wacht daarom niet om actie te ondernemen als cyberpesten plaatsvindt! In dit artikel vind je tips om hier werk van te maken en het pesten zo snel mogelijk te laten stoppen.

Blokkeer de pester
Gebeuren er online dingen waar je niet van gediend bent, dan kun je het beste niet reageren. Reageren maakt het namelijk alleen maar leuker voor de pestkop. Het beste signaal dat je kunt geven als je het getreiter zat bent, is het blokkeren van de gebruiker die je pest. Doe dit zonder verder commentaar, hoe moeilijk dat ook is.
Het blokkeren van een gebruiker kun je bij de meeste sociale media doen via de profielpagina van de betreffende gebruiker. Hier ga je naar het menu, vaak aangegeven met drie puntjes of een tandwieltje. In dit menu kies je voor de optie blokkeren. De gebruiker kan jou dan niet meer lastigvallen. Op WhatsApp werkt de blokkeerfunctie een beetje anders: je gaat hiervoor naar het gesprek dat je met de pestkop hebt en tikt op de menuknop bovenin, naast zijn of haar naam. Hier vind je de optie blokkeren.

Rapporteer de pester
Op sociale media kun je gebruikers ook rapporteren. Deze optie vind je in hetzelfde rijtje als de optie blokkeren. De beheerder van de website of dienst zal deze gebruiker dan in de gaten houden. Bij vergaand wangedrag kan een gebruiker door de beheerder verwijderd worden.

Raadpleeg Meldknop.nl
Op de website Meldknop vind je uitgebreide informatie en advies voor alle soorten narigheid waar je online mee te maken kunt krijgen. Per situatie krijg je tips en links naar relevante hulpinstanties die je met één klik meteen kunt bellen, mailen of aanspreken via chat. Ook worden er tips gegeven voor wanneer je aangifte wilt doen tegen de pester.

Verzamel bewijs
Zorg dat je bewijs hebt van het pesten door het maken van screenshots van de pestberichten. Tips voor het maken van screenshots met de computer, tablet en smartphone vind je in dit artikel: Screenshot maken

Blokkeer vervelende telefoonnummers
Word je lastiggevallen via de telefoon, bijvoorbeeld door vele belletjes en sms-berichtjes, dan kun je de betreffende telefoonnummers blokkeren. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel: Telefoonnummers blokkeren

Regel je privacy-instellingen op Facebook
Op Facebook kun je tot in detail instellen wie welke informatie van je kan zien. Klik hiervoor op het icoontje van het slotje rechtsboven in beeld. Je kunt dan direct een aantal dingen instellen, zoals wie je posts kan zien en wie je vriendschapsverzoeken kan sturen. In dit scherm kun je ook meteen de naam intikken van een gebruiker die je wilt blokkeren. Onder in het scherm kun je doorklikken naar de meer gedetailleerde privacy-instellingen.
Kijk voor meer uitleg op: Facebook privacy-instellingen aanpassen