Ongewenste mail voorkomen


spam voorkomen

Ongewenste mail blijft één van de grootste ergernissen van internet. Een 100% spamvrije mailbox is voorlopig een illusie, maar met deze tips houd je het in de hand.

Zet je spamfilter aan
De meeste internetproviders gebruiken filters om spam uit e-mails te filteren. Soms moet je zo'n spamfilter aanzetten in de instellingen van je internet abonnement. Kijk hiervoor op de website van je provider.

Wees zuinig op je e-mailadres
Laat je gewone e-mailadres niet achter op forums, weblogs, chatboxen en mailgroepen. Maak hiervoor een apart e-mailadres aan, of gebruik een tijdelijk e-mailadres. Vaak kun je ook bij een internet abonnement meerdere e-mailadressen (aliassen) aanmaken.

Reageer niet op spam
Soms bevat spam een link om je - zogenaamd - af te melden voor toekomstige aanbiedingen. Klik hier niet op, het bevestigt alleen maar dat het e-mailadres bestaat.

Mijd online prijsvragen en enquêtes
In de kleine lettertjes staat vaak dat je e-mailadres kan worden doorgegeven aan partners met "aantrekkelijke aanbiedingen". Dat betekent: spam.

Verzend geen 'out of office'-berichten
Ook spammers ontvangen zo'n bericht, en merken dat het e-mailadres in gebruik is.

Stuur geen kettingbrieven door
Ga niet in op e-mails met prijsvragen, waarin je gevraagd wordt om een bericht aan 'zoveel mogelijk mensen' door te sturen. Dit is een truc om e-mailadressen te verzamelen.

Extra spamfilter installeren
Als je blijvend last hebt van ongewenste mail kun je een speciaal spamfilter installeren.
Kijk voor een vergelijking van de beste programma's op: Spamfilters

Klacht indienen
Het is verboden om spam te versturen. Klachten over Nederlandse spam kun je indienen bij spamklacht.nl. Het Belgische meldpunt voor spam E-cops is niet meer operationeel.