Backup van e-mail maken

backup email
Backups maken is nodig, maar het schiet er vaak bij in. Naast het backuppen van de hele computer is het mogelijk om de e-mail apart veilig te stellen, bijvoorbeeld om deze over te zetten naar een andere computer.

Automatische backups maken met Windows 10

Windows 10 heeft een ingebouwd backup programma, dat ook de e-mail opslaat.
  1. Ga naar Start starten kies Instellingen.
  2. Klik op Bijwerken en beveiliging.
  3. Klik op Back-up.
  4. Klik op Een station toevoegen. Kies hier een externe harddisk of een netwerklocatie.
  5. Er wordt nu regelmatig een kopie gemaakt van de inhoud van je gebruikersmap (C:\Users\gebruikersnaam). De mailprogramma's van Windows (Windows Mail of Windows Live Mail) bevinden zich ook in deze map.
  6. Via Meer opties kun je zelf verfijnen van welke mappen er een back-up wordt gemaakt, en hoe vaak.
  7. Terugzetten van bestanden gaat ook via Bestandsgeschiedenis. Je kunt door de mappen van de backup bladeren, en aangeven wat er teruggezet moet worden.

Automatische backups maken met Windows 8, 7 en Vista

Het back-up programma van Windows 8, 7 en Vista is te vinden via Start - Configuratiescherm - Systeem en onderhoudDit werkt gemakkelijk: via een Wizard vink je aan dat je de e-mail wil backuppen, en waar de bestanden worden geplaatst. Het is het handigste om de back-up te maken op een externe harde schijf.

Zelf backup maken van Outlook

  1. Kies Bestand - Importeren en exporteren
  2. De wizard Importeren en exporteren wordt geopend.
  3. Kies: Naar een bestand exporteren
  4. Kies: Bestand met persoonlijke mappen (.pst)
  5. Kies de mappen waar je een backup van wilt maken.
  6. Bewaar de backup op een veilige plek, bijvoorbeeld een CD-rom of een memory stick.

Zelf backup maken van Windows Mail

In Windows Mail kun je de contactpersonen en de berichten exporteren via Bestand - Exporteren. Het adressenboek wordt opgeslagen als .vcf of .csv. Deze bestanden kunnen worden ingelezen door andere programma's. Tekstbestanden (.csv) zijn ook te openen met Notepad. De berichten - e-mails - kun je opslaan als Windows Mail. Er wordt dan een map gemaakt met losse e-mails. Bewaar de bestanden op een veilige plek, bijvoorbeeld een CD-rom of een memory stick.

Zelf backup maken van Gmail

  1. Ga naar Google Takeout
  2. Zorg dat Gmail geselecteerd is bij Op te nemen gegevens selecteren, en zet andere diensten zonodig uit.
  3. Volgende
  4. Geef de gewenste opties op - zoals het bestandsformaat van de backup - en klik op Archief maken.

E-mail backup programma's

Mailstore Home
Backup programma dat alle e-mails in één archief plaatst, ook uit verschillende (online) programma's. Mailstore werkt o.a. met Windows Mail, Windows Live Mail Outlook, Office 365, Microsoft Exchange Server, Microsoft Office 365, Thunderbird, Outlook.com en Gmail. Het werkt gemakkelijk, en de backups zijn ook te exporteren naar een DVD.
Platform: Windows 10, 8, 7, Vista.
Taal: Engels.
Gratis: Gratis voor privé-gebruikers.